Mapa webu
    Letectv?z  Flight.cz  V?a.cz  L-39 Výcvikový systém  L-39 - Czech Jet Team  www.plachteni.cz  Letecké filmy 

Letošní Žatecký slet se koná v sobotu 14. června 2014. Akci podporuje královské město Žatec.

Letecký bazar

PRODÁM: Prodám nový kužel na dvoulistou stavitelnou vrtuli - průměr základny 270mm - cena 1000CZK
Dále porodám šroubovací plyn - lehce odřená matice - viz. foto - cena 1000CZK
Další foto na vyžádání emailem.
tel.: 605 268 836

.

Vstupte do bazaru

Letecká fotogalerie

Ty nejlepší letecké fotografie najdete na stránkách Airplane-pictures.net. Denně nové fotky.

Letecké zkoušky II- co vše je třeba prostudovat
Průvodce leteckým výcvikem (38)
20. 4. 2005- Marcela Fialková

Ze všeho nejdříve bych vám doporučila prostudovat si osnovu teoretických znalostí pro získání PPL, kterou najdete na stránkách ÚCL v sekci Letecký personál, kde kliknete na odkaz pilot letounů.

Zkoušky sestávají z devíti předmětů (modulů):

Pokud jste začínali jako piloti ULL, využijete mnohé své znalosti, některé si však budete muset prohloubit a přiznejme si to, že mnohé z nich si prohloubíte jen pro účel zkoušky samotné. I když s kritikou, s níž jsem se setkala u řady letců vůči osnově zkoušek ÚCL, tak úplně nesouhlasím. Mě například učení se na zkoušky dalo velmi dobrý přehled o tom, jak rychle je člověk schopen důležité věci zapomenout. Na zkoušky na LAA jsem se učila před dvěma lety a nyní, když jsem se připravovala na zkoušky na ÚCL, jsem se skutečně vyděsila, jak málo člověku v hlavě zůstane. Oprašování polozapomenutých informací mi tak ukázalo, jak důležité je v letectví udržovat si znalosti celoživotně, což musí být individuální snahou každého letce. Podle mě v žádném případě nestačí účastnit se jednou za rok povinného školení a sem tam si prolistovat Letectví nebo Pilota a přečíst nějakou novou leteckou knihu.

Hlavním kamenem úrazu pro většinu letců (a pro mě také) byl předpis, tedy moduly Letecký zákon, Plánování a provedení letu a Provozní postupy. Pro předpis totiž neexistuje žádná učebnice, neb se čas od času mění a tak je v podstatě třeba nastudovat předpis samotný. Ten si ale těžko budete kvůli studiu kupovat, neboť je poměrně nákladný. Na každém letišti a v každném aeroklubu ho pravděpodobně v platném vyzměnovaném znění mají, domů vám ho ale nejspíš nepůjčí. Takže vám asi nezbude, než si ho pročíst a udělat si z něj výpisky přímo na letišti.

Podstatou předmětu Letecký zákon, byť osnova zmiňuje prostudovat mnohem více předpisů, je Annex 2 tedy v českých poměrech předpis L2 - Pravidla létání. Ten si raději prostudujte velmi pečlivě, protože z něj bude nejvíce otázek. Výborným pomocníkem v tomto ohledu je podle mě předpis UL1, který najdete na stránkách Letecké amatérské asociace v sekci formuláře. Jde vlastně o výklad pravidel létání a provozu civilních letadel, zde samozřejmě s odchylkami pro ULL. Výborným pomocníkem a to na všechny předměty jsou také tzv. Bez-Airovská skripta - což je seznam testových otázek vydaný někdy v 80. letech. Z nich samozřejmě dodneška většina platí a využívá se. Je však třeba se připravit také na zcela nové otázky a to právě především v předpisu.

Pokud Bez-Airovská skripta nemáte, lze je podle mě koupit například v Praze v Aviatiku. Test z Bez-Airovských otázek si můžete vyzkoušet také na interenetu na stránkách aeroklubu Kolín. Počítejte však s tím, že nyní jsou v testech také otázky, které na těchto stránkách nenajdete, takže je skutečně výhodné nastudovat si veškerou problematiku podle osnovy.

Modul Všeobecné znalosti letounů je vlastně totéž, co pro ultralajtistické zkoušky zahrnují předměty Konstrukce, Motory, Vrtule a Přístroje a krom toho i část předpisu týkající se letové způsobilosti. Většinu z těchto předmětů ÚCL v osnově vyžaduje prostudovat poměrně podrobně. Na některé z částí tohoto modulu by podle mě nestačila ani Učebnice pilota ani jiná komplexní učebnice teorie. Například takové podrobnosti jako osnova vyžaduje u jednotlivých systémů letounů jsem se v žádné z komplexních učebnice nedočetla, i když musím přiznat že jsem je podrobně četla už velmi dávno.

Přesto když jsem to napoprvé zvládla já, pro většinu budoucích pilotů zvlášť technicky nadaných mužů to nemůže být žádný velký problém. Pokud mohu soudit, tak většina otázek zde vychází z těch, které již byly zveřejněny, takže není se čeho bát.

Plánování a provedení letu by nemělo být problém pro většinu plachtařů ale ani pro žádného z ultralajtistů. Je to v podstatě předpis v praxi nebo spíš letová teorie. Modul se zaměřuje hodně na účinky hmotnosti, větru a dráhy na délku vzletu a přistání, účinky konfigurace za letu, na vztahy mezi požadovaným a použitelným výkonem motoru, dolet a vytrvalost, vliv námrazy a také na hmotnost a vyvážení letounu. Plánování a provedení letu je typickým příkladem, kde se setkáte s otázkami, které v žádných skriptech nenajdete.

Lidská výkonnost a omezení - nový předmět, který například ultralajtisté ani neznají. Poměrně obšírně se mu ale věnuje nové vydání Učebnice pilota. Já jsem si to jednou přečetla, udělala jsem si z toho velmi obšírné výpisky a ty jsem si později několikrát opakovala. Musím přiznat, že v testu byly i otázky, které bych nečekala, ale s určitou dávkou logického uvažování na místě jistě i vy dovodíte v jakých jednotkách, že se udává tlak krve apod. Na lidskou výkonnost a omezení neexistuje žádný veřejně dostupný soubor testových otázek.

Požadavky na zvládnutí meteorologie se mi zdály ze všech předmětů nejpodobnější jak u LAA tak u ÚCL. Co k tomu dodat? Zkuste si test z meteorologie na stránkách aeroklubu Kolín a uvidíte. Z osnovy opět usoudíte, na co je kladen důraz. Část otázek je také o tom, jakým způsobem se vykládá kód METAR a TAF. Najdete to na stránkách LAA v sekci Praktické informace. Doporučuji také poslouchat čas od času Prahu Volmet buď na letišti prostřednictvím radiostanice nebo na telefonu na čísle 220 378 100, kde automat předčítá v angličtině hlášení Volmet - tedy Metary případně Sigmety vybraných letišť. Jednak se naučíte tuhle rychlou změť čísel a na první poslech zcela neidentifikovatelných skřeků chápat a jednak se při tom samovolně naučíte v jakých jednotkách se udávají jednotlivé meteorologické veličiny, jak často se letecké meteorologické zprávy aktualizují apod.

Navigace bude nejspíš spojena s nějakým výpočtem, pro který vám zkoušející personál vydá potřebné pomůcky a mapu. V testových Bez-Airovských otázkách jsou i příklady, k nimž je podle mého nejlepšího soudu nutné navigační počítadlo. Já jsem se ale v testu s takovou otázkou nesetkala, takže nemohu sloužit, jaké že počítadlo vám na ÚCL půjčí.

Já jsem měla početní příklad který měl po výpočtu kursu jedinou logicky dovoditelnou správnou odpověď pro to zda snos je levý nebo pravý, takže v tomto případě pravítko nutné nebylo.

Zkouška praktické schopnosti orientace v letecké mapě v mém případě spočívala v tom, že jsem měla na letecké mapě Jepessen Německa najít podle souřadnic bod a odpovědět, které že radionavigační zařízení je zde umístěno. Pro člověka, který s leteckou mapou pracuje tedy zcela jednoduchá záležitost. Vzhledem k tomu, že mapa má na své zadní straně popis použitých symbolů, tak na tuto otázku dokáže nakonec správně odpovědět i ten, kdo nikdy leteckou mapu neviděl. Přesto doporučuji začít do leteckých map nahlížet co možná nejdříve. Dobrá orientace v mapě je základním předpokladem úspěšné VFR navigace:-)

Ani navigace se podle mě příliš v náročnosti neliší od požadavků, které má na budoucí piloty LAA. Zde ovšem soudím pouze podle zveřejněných testových otázek LAA, nikoli z vlastní zkušenosti.

Navíc jsou na PPL proti ultralajtům otázky týkající se radionavigace. Znát byste měli principy fungování nejběžnějších navigačních zařízení jako jsou ADF, VOR, DME ale i GPS a odpovídač. Podle mého soudu docela stačí rozsah znalostí z části o radionavigaci v nové Učebnici pilota. Zaměřit se je třeba hlavně na VOR/DME což je logické vzhledem k tomu, že je v praxi nejspíš také budete jako soukromý pilot nejčastěji využívat.

Provozní postupy jsou další část předpisu především o provozu letadel a jejich provozních omezeních, systému pátrání a záchrany ale také o omezování hluku apod. Důležitou součástí jsou pravomoci a pokuty v případě přestupků.

Základy letu neboli aerodynamika je opět stejná pro ultralajtisty i soukromé letce. Vzhledem k tomu, že je to základ veškerého létání, moje příprava právě na tento předmět byla vůbec nejkomplexnějším opakováním většinou již známých informací.

Podobně Komunikace nemůže být žádný problém pro držitele Omezeného průkazu radiotelefonisty letecké pohyblivé služby, jimiž jak předpokládám všichni jste nebo se brzy stanete. Určitě se zde setkáte s otázkou na princip tvorby a případného zkracování volací značky, významnou částí otázek bude provoz v tísni a pilnostní zprávy. Pro mě byly zcela nové Q-kódy, z nichž jsem do té doby znala jen pár a to především ty běžně používané jako je QNH či QFE apod.

Přestože Q-kódy se při žádosti o radarové zaměření již v podstatě nepoužívají ani u velkého letectví a vy se s nimi nesetkáte v malém letounu ani náhodou, budou po vás v testech několik Q-kódů pro radarové zaměření požadovat. Všechny Q- kódy včetně v podstatě všech informací najdete v učebnici Letecká telekomunikační služba, což je v podstatě komplexní učebnice pro získání Všeobecného průkazu radiotelefonisty letecké pohyblivé služby, který budete potřebovat až ve chvíli, kde jako budoucí pilot poprvé poletíte do zahraničí. Z nich podle mě stačí zaměřit se na Q-kódy právě pro radarové zaměření a na správné definice Q-kódů QNH, QFF a QFE.

Pokračování: Moje první sólo (PLV 39)

Všechny díly: Průvodce leteckým výcvikem

Tento článek je trvale uložen v archívu v sekci: Letecký výcvik

Letecká reklama

Vložte komentář:

Jméno:
E-mail:
Komentář:
Antispam - opište číslo:
Antispam number
Odesláním příspěvku souhlasíte se zveřejněním IP adresy Vašeho počítače. Dle IP adresy lze Váš počítač identifikovat.

Tip Neorientujete se na těchto stránkách? Podívejte se na seznam všech článků seřazených podle data publikace.

!!! Nechcete aby vám unikl nějaký z našich nových článků? Přečtěte si více o novinkách na e-mail.

Žatecké info provozuje Martin Krupka | Copyright © 2002-2013 | ISSN 1214-5882 | Piště na: krupka@martinkrupka.cz
Žatec | Inzerce Žatec | Práce Žatec | Byty pronájem Žatec | Letní kino Žatec | Dočesná 2014 | Chmelfest 2014
Přístupy celkem: