Mapa webu
    Letectv?z  Flight.cz  V?a.cz  L-39 Výcvikový systém  L-39 - Czech Jet Team  www.plachteni.cz  Letecké filmy 

Letošní Žatecký slet se koná v sobotu 14. června 2014. Akci podporuje královské město Žatec.

Letecký bazar

PRODÁM: Prodám ULL NG 5 BRISTELL ELSA, rok výroby 2012, vzletová hmotnost 600kg, nálet 40 hodin !!!! motor Rotax 912 - 100 koní,elektrické klapky, trim,odpovídač, max výbava, 100% stav , po kompletním servise už nelétáno, nádrže 2 x 65 litrů, dolet 1700 km. CENA 1 650 000 kč.

Vstupte do bazaru

Letecká fotogalerie

Ty nejlepší letecké fotografie najdete na stránkách Airplane-pictures.net. Denně nové fotky.

Cessna
Průvodce leteckým výcvikem (26)
8. 9. 2004- Marcela Fialková

Najdete ji skoro na každém letišti a to na celém světě. Celé generace pilotů se na ní učily létat. Dvojmístný celokovový hornoplošník Cessna 150 a její nástupkyně Cessna 152 parkuje také v řadě českých hangárů. Já jsem měla možnost s oběma nedávno létat a musím přiznat, že to pro mě byl docela nečekaný zážitek.

Cessna 150 Aviatického klubu OK WWW

Cessna 150 Aviatického klubu OK WWW

Vzhledem k na první pohled poměrně neforemnému skoro až neleteckému tvaru bych totiž od tohoto letadla čekala méně příjemné letové vlastnosti. Cessna je ale, pokud to při svých skromných schopnostech a znalostech mohu posoudit, velmi hodné letadlo. Dokonale reaguje na zásahy do řízení. Navíc je velmi snadno ovladatelné a poměrně blbuvzdorné, což jistě přispělo k jeho velkému rozšíření v leteckých školách hlavně v Americe.

Model C-150 vznikl v roce 1957 a celkem bylo vyrobeno 23 948 kusů. Mimořádně spolehlivá při provozu a jednoduchá na ovládání se stala nejrozšířenějším letounem na světě využívaným k základnímu výcviku pilotů. Jedná se o jednomotorový dvoumístný celokovový hornoplošník s motorem Continental (100 koní), cestovní rychlostí 80 knotů (150 km/h) a doletem 700 km. Její následovník typ Cessna 152 byl uveden na trh v roce 1978. Oproti předchozímu modelu se letoun odlišuje zejména zástavbou výkonnějšího motoru Lycoming o 110 koňských silách, změnou napětí v elektroinstalaci na 28V, zmenšením rozsahu vztlakových klapek ze 40 na 30 stupňů a několika dalšími konstrukčními úpravami. Do roku 1986, kdy byla výroba ukončena, bylo vyrobeno 7585 kusů.

Cessna je jen o málo těžší než ultralehká letadla. Konstrukce samozřejmě nezapře dobu svého vzniku (příliš kompozitů na letadle nenajdete). Dnes už je ale jisté, že šlo o letadlo opravdu geniální. Její genialita spočívá v jednoduchosti.

Cessna 150- palubka OK WWW

Cessna 150- palubka OK WWW

Jednoduchá je především samotná pilotáž. Letadlo v podstatě letí samo. Vzhledem k pevné vrtuli a pevnému podvozku je na palubě jen málo důležitých pák. Pilot drží jednou rukou knipl v podobě volantíku, a druhou ovládá plynovou přípusť, případně ohřev karburátoru a další spínače. C-150 má dokonce vztlakové klapky s rozsahem 40 stupňů. Když tyhle lopaty vyjedou, letadlo už ve vzduchu opravdu skoro stojí.

Navíc má (na motorák) nízkou spotřebu paliva. Překousnete-li nižší cestovní rychlost (kolem 80 uzlů), je z Cessny ideální letadélko na leteckou turistiku. Obě boční okna lze doširoka otevřít a pak si připadáte jako v létajícím kabrioletu. A když k tomu připočítám popelníky v základní výbavě...

Jednoduchá je také údržba. Drak letadla nemá na rozdíl od řady jiných typů předepsané ani generálky po stanoveném počtu hodin - a na rozdíl od mnoha, které je mají, jsem ještě neslyšela o Cessně, které by se ulomilo křídlo :-)

Cessna pilotovi odpustí i hrubší pilotáž. Což je případ většiny žáků, pro jejichž výcvik je primárně určena. Podle Milana Vacíka z letecké školy Aviatický klub, která provozuje jak Cessny tak Zlíny, je pro základní výcvik právě z tohoto důvodu vhodnější Cessna. "Je věčná otázka, jestli je lepší učit žáka létat na jednoduchém letadle, nebo na složitém, protože ho pak už nic nepřekvapí. My volíme tu cestu, že naučíme žáka vnímat pohyb vzduchem a získat základní návyky na Cessně. Pokud má pak zájem, může se ještě během výcviku přeškolit na Z-142. Překvapí ho množství úkonů a páček, ale už ho nemusíte učit zatáčky, takže všechno jde rychle."

Srovnáme-li Cessnu se svým českým protějškem - Zlínem Z-142 - je C-150/152 podstatně jednodušší letadlo. "V první řadě je jiný motor. Zlín má šestiválcový přeplňovaný šestilitr o 210 koních. Ten umožňuje dosáhnout cestovní rychlosti až 200 km/h, zatímco Cessna se šourá nejvýše na 150. Motor Zlínu však chce své a tak k ovládání výkonu máte páky tři - plnící tlak, vrtuli a kompresor. Z-142 je dolnoplošník, který je ve všech osách obratnější a citlivější, takže vyžaduje jemnějšího pilota. Klouzavost je zase u Zlína, který váží skoro tunu a tvarem připomíná cihlu, zoufalá."

Kladenská Cessna 152 OK IKC

Cessna 152 OK IKC

Na mém nedávném výletu s Cessnou 150 Aviatického klubu OK WWW na cestě z Benešova do Kbel mě překvapilo, že přes pomalejší stoupání, než na jaké jsem zvyklá z vyladěných ultralajtů, jsou výkony letadla poměrně ucházející. Jen pár dní na to, jsem letěla navigační etapu Poháru F-Airu v Benešově s kladenskou 152 OK IKC. Silnější Lycoming je hned znát. Éro stoupá znatelně lépe, než jeho starší sestřička. Zároveň si zachovalo všechny kladné vlastnosti 150. Takže je to v podstatě ideální letadlo:-)

Při rallye jsem měla trochu větší možnost, než při běžném přeletu do Kbel, vyzkoušet co to letadlo umí. Pokud to můžu posoudit, tak pro dobržďování na otočné body na závodech, snad ani nemůže být lepší letadlo. Na Cessně se deklaruje při závodech obvykle rychlost 70 kts a přitom při dobržďování to letí ještě při 40 kts a není ani náznak, že by se tomu při takovém postávání ve vzduchu chtělo padat. Rozsah rychlostí je zároveň dostatečný na to, abyste zvládli přidat a dotáhnout se na otočňák, který časově nestíháte.

S Cessnou se také narozdíl od ultralajtů, na které jsem zvyklá, velmi jednoduše přistává. Obě ta moje přistání sice asi nebyla pro podvozek nejpříjemnější, ale začátky jsou vždycky krušné:-) Jedno z nich navíc bylo při závodě do decku a tam na přílišné ohledy na podvozek, není čas. Musí se přistát bezpečně, ale zároveň na nulu, že?

Na druhou stranu i když s tímhle letadlem nesednete zrovna jako do peřin, pořád z toho nemáte takový děs, jako když se vám to stane na nějaké ultralehké stíhačce. Přece jen to něco vydržet musí.

Cessna 152 OK IKF- palubka

Cessna 152 OK IKF- palubka

Navíc všechny ty lety s oběma Cessnami mi daly také nové zkušenosti, které bych v rámci výcviku získávala určitě mnohem déle. Když totiž člověk na takovém výletu ani nepočítá s tím, že by si sám zalétal a jen se veze a pak mu to pilot nečekaně předá a navíc je třeba zrovna potřeba zatáčet a vyklesat, tak není moc času na přemýšlení a hledání příslušných budíků. Takže letíte po citu a dojde vám, že ani není nutné přístroje hypnotizovat, jak jste to dělali dosud:-)

No a při navigačním letu tuto sobotu na Memoriálu Zdeňka Běhounka, kdy jsem pod přísným dohledem trenéra české navigační reprezentace celou etapu odnavigovala, ale také odpilotovala a odpřistávala do decku na nějaké přemýšlení nad samotným "letěním" nebyl čas už vůbec. Po prvních dvou ramenech tratě už jsem se s letadlem skamarádila tak, že nebylo nad ničím třeba nijak zásadně přemýšlet. Většinu věcí jsem dělala automaticky a měla jsem tak mnohem víc času na hledání fotek a sledování tratě.

A jaký je hlavní pocit, který ve vás tohle úžasné letadlo zanechá? Nechá si všechno líbit a přitom pořád letí bezpečně (tedy samozřejmě nesmí se to přehánět) a zároveň vydrží i ne úplně jemné zacházení - zkrátka ideální kombinace pro školu. A cena začíná na komerční bázi někde na 2800 korunách.

Pokračování: Skluz - Zábrana pádu (PLV 27)

Všechny díly: Průvodce leteckým výcvikem

Tento článek je trvale uložen v archívu v sekci: VýLet

Letecká reklama

1 PetrB  (29. 2. 2008, 21:23)

Ach jooo,proc porad musite opakovat,ze jsou mermomoci americani tupi,to opravdu nechapu.Jestlipak autorce clanku nevadi,ze toto letadylko ti hloupi amici vyrobili.Muze namitat,ze se v Evrope vyrabi ve Francii,jenze bez amiku by to nebyla Cessna.Omlouvam se ze se zastavam "tupeho" naroda,ona je autorka clanku asi chytra:)

2 Jan Kotlin  (28. 4. 2008, 11:57)

Opět moc pěkný článek, děkuji autorce. Nad slovíčkařením se nepozastavuji, jsou pro mě důležitá fakta. Jedno mi ale prosím prozraďte - jak se Vám daří vydělávat na takové létání. Ono půjčovat si skoro každý víkend C-152 vyjde hodně hodně a ještě jednou hodně draho :)) Díky za radu a mnoho štastných přistání. J.

3 Martin  (29. 4. 2008, 12:36)

No a ještě o hodně o hodně a o hodně dráž vyjde půjčovat si C 172, nebo nedejbože C182 :-)

4 Karel  (6. 6. 2009, 17:54)

Chcete se proletět v Cessně? Pak se určitě mrkněte sem: http://www.zlutaraketa.cz/316,cessna-150.html

Vložte komentář:

Jméno:
E-mail:
Komentář:
Antispam - opište číslo:
Antispam number
Odesláním příspěvku souhlasíte se zveřejněním IP adresy Vašeho počítače. Dle IP adresy lze Váš počítač identifikovat.

Tip Neorientujete se na těchto stránkách? Podívejte se na seznam všech článků seřazených podle data publikace.

!!! Nechcete aby vám unikl nějaký z našich nových článků? Přečtěte si více o novinkách na e-mail.

Žatecké info provozuje Martin Krupka | Copyright © 2002-2013 | ISSN 1214-5882 | Piště na: krupka@martinkrupka.cz
Žatec | Inzerce Žatec | Práce Žatec | Byty pronájem Žatec | Letní kino Žatec | Dočesná 2014 | Chmelfest 2014
Přístupy celkem: