Mapa webu
    Letectv?z  Flight.cz  V?a.cz  L-39 Výcvikový systém  L-39 - Czech Jet Team  www.plachteni.cz  Letecké filmy 

Letošní Žatecký slet se koná v sobotu 14. června 2014. Akci podporuje královské město Žatec.

Letecký bazar

PRODÁM: Predám Zenair Zodiac CH 601 UL, rok výr. 2008, nálet 109 h, Rotax 912 100ps, Woodcomp za letu staviteľná, ICOM A-200, vykurovaná kabína, cestovní rýchlosť 180 km/h pri 4300 ot/min, riadenie typu barany, GPS Garmin 296 farebná map. uloženie na baranoch, transpondér Bendix King a smerový stabilizátor, winglety, predchodové oblúky medzi trupom a krídlami, elektrické servo na pozdĺžné vyváženie, elektrické servo na vztlakové klapky, komplet osvetlenie obrysové plus stroboskop, vlekacie zariadanie (treba natiahnuť lanko), ukončenie výškovky aerodynamickými krytkami, kvalitný metalický lak,Cena: 27 500 € v prípade záujmu zašlem viac foto.

.

Vstupte do bazaru

Letecká fotogalerie

Ty nejlepší letecké fotografie najdete na stránkách Airplane-pictures.net. Denně nové fotky.

Moje první letecké závody
Průvodce leteckým výcvikem (17)
9. 6. 2004- Marcela Fialková

O víkendu jsme měla možnost zaletět si svůj první navigační soutěžní let. Tajemník Aeroklubu ČR Jiří Dodal mi nabídnul, že se můžu zúčastnit letecké rally jako navigátor s nějakým zkušeným pilotem. Takové nabídce se samozřejmě nedá odolat a tak jsem se začala připravovat. Jirka Koubík mi vysvětlil základy soutěžního létání, naučil mě zakreslovat trať podle zadaných kurzů a vzdáleností. Vybavila jsem se navigačními pomůckami a v sobotu ráno jsme vyrazili do Panenského Týnce na Memoriál Rádi Ježka, bývalého člena místního aeroklubu a desetinásobného mistra republiky v letecké rally.

Super Echo OK HUU 71 pronajaté od letecké školy Ostrov u Karlových Varů

Super Echo OK HUU 71 pronajaté od letecké školy Ostrov u Karlových Varů

Na letišti nás uvítalo selátko, které právě místní letci napichovali na rožeň, stavěl se zde párty stan, ohříval se gulášek, ke snídani byly palačinky a výborné zákusky z dílny žen místních letců...

Postupně přilétali a přijížděli soutěžní posádky. Před polednem vyrazili první soutěžící na trať. Ukázalo se, že bych mohla letět s pilotem, který však trať znal a letěli bychom tedy mimo soutěž. Do Panenského Týnce však v pátek večer přiletět také Pavel Siegl na Super Echu OK HUU 71 pronajatém od letecké školy Ostrov u Karlových Varů a chystal se v sobotu na let na Moravu. Počasí mu však nepřálo a tak celé dopoledne zvažoval, zda má shánět navigátora a účastnit se poprvé v životě letecké soutěže. Nakonec jsme se tedy dohodli, že poletíme spolu. Já poprvé jako navigátor a on jako pilot také poprvé. S tím, že bychom si odvezli pohár pro vítěze, jsme tedy opravdu nepočítali. Naším cílem bylo neskončit poslední, což se nám nakonec povedlo.

Letecká rally je navigační soutěž dvoučlenných posádek, které se snaží letět přesně po předem zadané trati a na ní hledat umístěné objekty z fotografií a v případě víkendové rally také znaky. Trať v Panenském Týnci byla dlouhá 140 km a vedla přes 10 otočných bodů. Posádky dostaly přesně 30 minut před vzletem čistou mapu. Podle zadaných kurzů a vzdáleností pak měl navigátor zakreslit otočné body jejichž spojením vznikla soutěžní trať. Pokud by se zmýlil již v této fázi, závod v podstatě pro posádku skončil.

Jedna z fotek, kterou jsme neúspěšně hledali

Jedna z fotek, kterou jsme neúspěšně hledali

Pokud zbude čas, měla by si posádka trať ještě tzv. naplotovat. Jednotlivé úseky si podle rychlosti, kterou poletí, rozdělit alespoň po půlminutách. Při závodu totiž nejde jen o to, letět přesně po zadané trati, ale hlavně přesně rychlostí, kterou předem posádka deklaruje. My jsme s Echem deklarovali 130 km/h. Za letu pak musí pilot rychlost letadla upravovat tak, aby letěl přesně podle "plotru". Rychlost a přesnost letu totiž zaznamenává loger na palubě. Plotr jsme sice měli připraven na pásce, ale nakonec jsme ho na mapu nestihli ani nalepit.

Pozemní přípravu jsme úplně nezvládli, protože jsem se, jak jinak, zmýlila hned při konstrukci prvního bodu a tak jsem využila nabídnuté pomoci místních letců. Nakonec jsme však zvládli zakreslit trať, nasednout, nahodit motor, ohřát ho a do 30 minut od chvíle, kdy nám pořadatel vydal obálku, odstartovat. Podle zadání jsme v sedmé minutě prolétli startovní páskou a na trati jsme pak měli hledat zadané znaky a fotografie.

Ty byly ve dvou obálkách, ale my jsme nějakým nedopatřením otevřeli jen jednu se šesti fotkami. Dvě z nich jsme našli, bohužel na jiných místech na trati, něž skutečně byly. Takže jsme získali hned 200 trestných bodů a dalších 550 na ostatní nenalezené fotky a znaky.

Otočný bod 10 jsme našli, prolétli jsme ho ale se čtyřminutovým zpožděním

Otočný bod 10 jsme našli, prolétli jsme ho ale se čtyřminutovým zpožděním

Na palubě totiž na hledání nebylo mnoho času. Vzhledem k tomu, že jsme nestihli rozkreslit trať na obě mapy, musela jsem pilotovi za letu měřit kursy, do kterých má na otočných bodech točit. Hlídala jsem také čas. No i při tom všem by asi zkušenější navigátor něco našel. Ale pro laika je hledání fotek napoprvé španělskou vesnicí. Zvlášť když je na fotce polní cesta, kterou můžete najít téměř všude. Soustředili jsme se jen na dvě fotky, na kterých byla jezera. Ani ty jsme ale neumístili dobře. Ono jezírek, se stromem na břehu a s chmelnicí poblíž, je totiž na severozápadě Čech nepočítaně. Na druhou stranu nám ale pomohl fakt, že Pavel znal dobře terén v severní části trati, takže jsme letěli podle obcí, což není při soutěžním létání zrovna obvyklé.

Čas se nám dařilo držet nečekaně dobře. První čtyři body jsme nalétli vždy jen o nějaké vteřiny dřív. No vlastně podobně jsme nalétli osm prvních bodů. Bohužel jsme ale čtyři minuli o víc, než povolených 150m. Otočný bod zkrátka musíte mít přímo pod letadlem, a ne jen proletět kolem něj.

"Trať vedla z Panenského Týnce přes Černochov zpět na západ jižně od Loun na Postoloprty, pak na jih na Janov, dál na západ kolem Podbořan, a zpět na východ kolem Kněževse, Nového Strašecí a na severovýchod zpět do Panenského Týnce.

Závodům ale nepřálo počasí. Dopoledne, kdy se na trať vydali první soutěžící, se sice zdálo, že nás přeháňky minou. Nakonec se však rozpršelo tak, že dohlednost místy klesla na minima a pořadatelé soutěž přerušili. I odpoledne se ale v některých místech zvlášť nad lesy nízko válely mraky, které naši posádku zastihly u Nového Strašecí a museli jsme tak řízeně minout devátý otočný bod. Pak jsme se chvilku hledali, ale desátý bod jsme už přelétli přesně, bohužel však se čtyřminutovým zpožděním a tedy s plným počtem trestných bodů. Čas jsme už nedohnali ani na finish pointu.

Výsledky našeho týmu

Výsledky našeho týmu

Jakmile jsme absolvovali trať čekal nás poslední úkol - přesné přistání. Pilot při něm musí na letišti přistát do tzv. decku, tedy do obdélníku o velikosti 50 x 12 metrů. Čím blíž je k nulové čáře, tím méně trestných bodů za přistání získá. Letadlo přitom nesmí po dotyku se zemí již odskočit výše, než je průměr kol jeho podvozku a dále, než 15 m. Tato disciplína tak v podání nezkušených pilotů není pro podvozek jejich miláčka zrovna příjemná. Přestože déšť deck téměř smyl, přistál Pavel profesionálně na nulu, bez odskoku a navíc poměrně měkce, takže za přesné přistání jsme žádné trestné body nenasbírali.

Skončili jsme 10. z 12. posádek, což je myslím pro takové nováčky velký úspěch.

Trošku jsem litovala, že během letu nebyl čas na nic jiného, než soustředit se na to alespoň držet se na trati a hlídat čas, když už ne hledat fotky:-) Ještě jsem totiž s Echem neletěla a tak jsem se těšila, že zjistím co na tom letadle je tak úžasného, jak tvrdí jeden známý, který Echo létá.

Naše umístění jsme ale nakonec s Pavlem oslavili vyhlídkovým letem na Ranou, Milešovku a Hazmburk, takže byla i možnost si éro pořádně prohlédnou a zakniplovat. Letadlo je to vážně úžasné a to už na první pohled. Je to asi nejhezčí ultralehký hornoplošník, který v Česku létá. Je z něj narozdíl od dolnoplošníků skvělý výhled. Navíc je letadlo velmi dobře ovladatelné a poslušné, stoupá i ve dvojím poměrně svižně.

Když jsem uvažovala o škole. Vybírala jsem podle letadla z nabídky, kterou mi zúžil Jirka Koubík. Nakonec zůstal Zephyr a Echo. "Sáhla" jsem po Zephyru, asi hlavně proto, že jsem chtěla létat ze Sazené. Ale kdybych zvolila Echo, vůbec by to nebyla chyba. Asi bych teď byla do Echa zamilovaná stejně, jako jsem do Zephyra.

Takže neváhejte a vyražte na nejbližší navigační soutěž. I pokud jste úplní nováčci! Je to velká zkušenost, která jistě stojí za to. Ručím vám za to, že budete nadšení.

Například Aero Tour Sazená se koná 21. srpna, o týden později v Beněšově Pohár F-Airu a 4. září na Kladně Memoriál Zdeňka Běhounka. Další akce jistě najdete na www.aeroklub.cz a www.laacr.cz .

Pokračování: Okruhy II (polopaticky) (PLV 18)

Všechny díly: Průvodce leteckým výcvikem

Máte nejasnosti ohledně leteckého výcviku? Ptejte se ostatních pilotů v diskusním fóru.

Tento článek je trvale uložen v archívu v sekci: VýLet

Letecká reklama

Vložte komentář:

Jméno:
E-mail:
Komentář:
Antispam - opište číslo:
Antispam number
Odesláním příspěvku souhlasíte se zveřejněním IP adresy Vašeho počítače. Dle IP adresy lze Váš počítač identifikovat.

Tip Neorientujete se na těchto stránkách? Podívejte se na seznam všech článků seřazených podle data publikace.

!!! Nechcete aby vám unikl nějaký z našich nových článků? Přečtěte si více o novinkách na e-mail.

Žatecké info provozuje Martin Krupka | Copyright © 2002-2013 | ISSN 1214-5882 | Piště na: krupka@martinkrupka.cz
Žatec | Inzerce Žatec | Práce Žatec | Byty pronájem Žatec | Letní kino Žatec | Dočesná 2014 | Chmelfest 2014
Přístupy celkem: