Mapa webu
    Letectv?z  Flight.cz  V?a.cz  L-39 Výcvikový systém  L-39 - Czech Jet Team  www.plachteni.cz  Letecké filmy 

Letošní Žatecký slet se koná v sobotu 14. června 2014. Akci podporuje královské město Žatec.

Letecký bazar

PRODÁM: Prodám Tecnam P 96 GOLF, motor ROTAX 912ULS 100hp, rádio ICOM A-200, stavitelná vrtule VARIA, odpovídač, umělý horizont, 3x záblesk Whelen, nádrže 100L, GPS Garmin 296
Cena. 798 tis. CZK + DPH

.

Vstupte do bazaru

Letecká fotogalerie

Ty nejlepší letecké fotografie najdete na stránkách Airplane-pictures.net. Denně nové fotky.

Chcete začít s létáním?
Průvodce leteckým výcvikem (1)
18. 2. 2004- Marcela Fialková

Ultralight

Letová ukázka ultralehkých letadel na sletu v Žatci

Asi jste to zažili všichni. V krásném prosluněném dni uslyšíte nad hlavou zvuk motoru malého letadla a něco vás nutí podívat se nahoru. Vzpomenete si na své dětské sny a říkáte si: Ten se ale má... A proč byste vlastně i vy nemohli létat?

V dnešní době internetu sice není problém najít si všechny potřebné informace - přesto mi trvalo docela dlouho udělat si alespoň základní přehled v "létajícím světě". Proto taky popisuji svou cestu do vzduchu touto formou a doufám, že některým z vás pomůže.

Vzhledem k tomu, že jsem si nakonec po dlouhém zvažování všech možností zvolila létání na ultralehkých aerodynamicky řízených letadlech, budu se při svém popisu většinou věnovat tomuto typu výcviku. V jednom z následujících dílů seriálu se ale zmíním i o tom mále, co jsem zjistila o jiných druzích létání.

Ze všeho nejdřív se budete muset rozhodnout, co vlastně od létání chcete, po čem skutečně toužíte. Jestli vás přitahuje romantika tichého kroužení s kluzákem v termice, nebo zda se chcete naučit ovládat motorem poháněný stroj. Především mladší zájemci o létání možná budou zvažovat i profesní leteckou kariéru a tomu je třeba přizpůsobit i svou cestu k létání.

Protože je létání velmi drahou zábavou je také třeba zvážit, co si vlastně budete moci dovolit. Bylo by hloupé skočit na první nabídku letecké školy, která slibuje výcvik za nějakou konkrétní částku. Cena kursu se u většiny druhů létání odvíjí od nalétaných hodin, tedy od schopností žáka. Instruktor vás totiž ke zkouškám pustí až ve chvíli, kdy jste připraveni a k tomu potřebuje každý člověk jiný počet nalétaných hodin. Celkovou cenu kursu proto nelze předem ani vzdáleně odhadnout. Cena, kterou některé školy uvádějí, představuje částku, za kterou pořídíte minimální počet odlétaných hodin, které požaduje předpis. U ultralehkých letadel je to například 20 hodin, podle některých instruktorů však nejsou výjimkou lidé, kteří nejsou připraveni ke zkoušce ani po 50 hodinách a nemusí to být jen schopnostmi, ale třeba i časovými možnostmi. Učit se létat navíc budete celý život. Jak říká jeden z mých leteckých rádců: pilotní průkaz není nic jiného, než osvědčení, že jeho držitel je dál schopen se učit sám.

Ultralight

Ultralehké letadlo Ka-4 Šumák

Uvědomte si proto, že pokud chcete skutečně létat, budete muset za létání také již celý svůj další život vynakládat relativně velké částky. Bylo by naivní myslet si, že si časem koupíte nějaké letadélko a pak budete létat jen za benzin. Kromě benzinu budete totiž muset pravděpodobně platit za hangárování, musíte hradit jako u auta povinné ručení, je dobré si letadlo i sebe havarijně a úrazově pojistit, něco stojí také poplatek za radiostanici atd. Navíc pokud si svého miláčka skutečně koupíte, je dost pravděpodobné, že ho budete až do zákonem omezené maximální vzletové hmotnosti a někdy i nad ni vylepšovat dalšími a dalšími přístroji a vymoženostmi. Pokud o koupi letadla neuvažujete, budete si ho pravděpodobně muset pronajímat...

Letecký výcvik je sice v mnohém možné srovnávat s autoškolou, v mnohém je ale zcela odlišný. U autoškoly, která trvá asi tři týdny je docela zbytečné uvažovat o kvalitách instruktora, protože za tři týdny vás stejně nikdo řídit auto pořádně nenaučí. V letecké škole však průměrný člověk stráví několik desítek hodin, a záleží na financích každého, kolik měsíců mu to nakonec bude trvat. Tři týdny to však nebudou. Takže instruktora je třeba vybírat skutečně pečlivě.

Je dobré předem zvážit také své časové možnosti, ale svým způsobem i schopnosti. Letecký výcvik je totiž skutečně náročnější, než autoškola. Nejde jen o to naučit se "řídit letadlo". K létání je třeba mít docela dobré znalosti z meteorologie, navigace, ale třeba i konstrukce letadel. To vše se ale samozřejmě dá naučit, trvá to však mnohem déle, než autoškola.

Pokračování: Cesty do vzduchu jsou různé (PLV 2)

Všechny díly: Průvodce leteckým výcvikem

Tento článek je trvale uložen v archívu v sekci: Letecký výcvik

Letecká reklama

1 Premek  (19. 2. 2004, 12:06)

Nazdar Marcelo, koukam,ze uz jsi medialne slavna... Skoda, ze neberu tak lukrativni mzdu jako vy novinari, mam dojem, ze by me to litani taky bavilo. Nezbyva mi nez doufat, ze me nekdy vezmes na palubu...

2 Michal  (19. 2. 2004, 13:59)

Velmi souhlasím s tvrzením, že "celkovou cenu kursu nelze u některých adeptů létání ani vzdáleně odhadnout".

3 Laďa  (19. 2. 2004, 14:12)

Dobrý den, s většinou Vámi vyřčených myšlenek souhlasím, dovolím si však s Vámi v některých věcech trošku polemizovat. Máte-li dostatek času, štěstí na letové počasí a peníze připravené, dá se praktická část výcviku stihnout i za 10 dnů (mohu doložit svým vlastním osobním listem). UL 3 stanoví rozsah teoretické přípravy, kterou musí žák absolvovat před zahájením praktického výcviku a existuje několik možností, jak to učinit efektivně. Například letňanské zimní kurzy nejsou jistě špatnou cestou. Podobně bych si dovolil polemizovat s extrémní nákladností sportovního létání. Může být velmi drahé a může být i velmi dostupné. Neměla byste zapomínat na šikovné lidi, kteří jsou schopni postavit letadlo vlastnoručně, vybavit je cenově dostupným motorem a létat. Stejně tak existuje trh olétaných letadel a dobře létající Straton D7 nebo Moby Dick už opravdu nejsou za ceny nedostupné normálnímu člověku. Podobné je to i s provozními náklady. Létání s ultralehkými letadly není tedy žádnou doménou milionářů a mám mnoho přátel, kteří létají, byť mají jen průměrné příjmy zaměstnance. Nesedlají přirozeně najvýkonnější letadla, ale létají. Laďa Šilhan

4 Anicka  (25. 2. 2004, 16:43)

Dobry den Marcelo, marne jsem Vas hledala stojici vedle tech nadhernych letadel, az jsem si uvedomila, ze za kniplem je to nejlepsi!!

5 Martin  (25. 2. 2004)

Marcela stojící vedle letadel a také sedící letící přijde až první březnovou středu v článku Můj první let malým letadlem.

6 Honza  (10. 4. 2005, 14:16)

Dobry den Marcelko, sice uz nejaky patek litam, ale jednim dechem jsem si precetl Vase clanky. Musim rict, ze jsou velice vtipne a krasne napsane. Tesim se na dalsi. Snad budou. Honza

Vložte komentář:

Jméno:
E-mail:
Komentář:
Antispam - opište číslo:
Antispam number
Odesláním příspěvku souhlasíte se zveřejněním IP adresy Vašeho počítače. Dle IP adresy lze Váš počítač identifikovat.

Tip Neorientujete se na těchto stránkách? Podívejte se na seznam všech článků seřazených podle data publikace.

!!! Nechcete aby vám unikl nějaký z našich nových článků? Přečtěte si více o novinkách na e-mail.

Žatecké info provozuje Martin Krupka | Copyright © 2002-2013 | ISSN 1214-5882 | Piště na: krupka@martinkrupka.cz
Žatec | Inzerce Žatec | Práce Žatec | Byty pronájem Žatec | Letní kino Žatec | Dočesná 2014 | Chmelfest 2014
Přístupy celkem: