Mapa webu
    Letectv?z  Flight.cz  V?a.cz  L-39 Výcvikový systém  L-39 - Czech Jet Team  www.plachteni.cz  Letecké filmy 

Žatecký slet je jednou z nejnavštěvovanějších akcí regionu. Jeho konání finančně podporuje Královské město Žatec.

Letecký bazar

PRODÁM: Prodavam vrtule LUGAPROP. Velice vykonne a kvakitne vrtule. Vyrabime na objednavku.

.

Vstupte do bazaru

Letecká fotogalerie

Ty nejlepší letecké fotografie najdete na stránkách Airplane-pictures.net. Denně nové fotky.

Opravy vadných pristání
Průvodce leteckým výcvikem (31)
20. 10. 2004- Marcela Fialková

Krome vadných rozpoctu, o kterých jsme mluvili posledne, se ale budete ucit odstranovat také ruzné chyby v samotné pilotáži pri pristání. A to tak, že vám instruktor bude do krásne pripraveného pristání zasahovat a vy ho budete muset velmi rychle opravovat. Vymeníte si tak vlastne role z posledních mnoha hodin okruhu, kdy jste chyby delali vy a instruktor je opravoval. Pri opravách je treba si uvedomit, že každé opravované pristání už zkrátka není normální pristání. Pri chybe nebo pri její oprave totiž vetšinou vytratíte cást rychlosti.

Rozdělení pozornosti při přistání

Rozdělení pozornosti při přistání

Letadlo by melo teoreticky svuj klesající let se zemí zacít srovnávat ve chvíli, kdy je podvozkem asi pet metru nad povrchem a po srovnání se zemí by pak melo letet hlavním podvozkem asi metr nad dráhou. Abyste se naucili odhadovat výšku správného podrovnání, je dobré zvyknout si zamerit svou pozornost pred pristáním mírne vlevo, kde máte (samozrejme z levé sedacky) lepší výhled na zem než pres motorový kryt. Kam máte svou pozornost soustredit pri klesání a podrovnání vám ukazuje obrázek. Svuj pohled ale nesoustredujte do jednoho místa ale prejíždejte ocima po ubíhajícím terénu.

Z výšky jednoho metru by mel letoun postupným pritahováním rídící páky a tím zvyšováním úhlu nábehu a tedy i odporu snižovat rychlost a pozvolna klesat k zemi tak, aby asi ve 15 až 25 cm nad zemí dosáhl pádové (pristávací) rychlosti. Tolik tedy popis ideálního pristání. A ted jaké chyby v pilotáži se budete ve výcviku ucit opravovat a jak?

Trénovat bude napríklad vysoké podrovnání. Instruktor vás navede k tomu, abyste podrovnali výš, než je bežné a pak budete muset situaci vyrešit. Zde je samozrejme treba mírne potlacit, nechat letadlo sklesat do správné výšky a znovu pritažením podrovnat. To vše se ale vzhledem k tomu, že letíte napríklad u Zephyra víc než 100 km v hodine velmi nízko nad dráhou, musí odehrát ve zlomku vteriny. Pokud podrovnáte velmi vysoko napríklad dva metry nad zemí, chybu jste neopravili okamžite a zároven nemáte k dispozici dostatecne dlouhou dráhu, je lepší pridat plyn a okruh si zopakovat.

Opacným prípadem, tedy nízkým podrovnáním, vás asi instruktor trápit nebude, neb by pri nem byla zrejme príliš velká spotreba podvozku. Pozdní podrovnání by totiž vzhledem k náklonu letadla v klouzání, tedy ve fázi pristání pred prechodovým obloukem, znamenalo v podstate pristání na prídové kolo podvozku v pomerne velké rychlosti.

Ucit se budete také opravovat tzv. vyplavání tedy situaci, kdy sice srovnáte ve správné výšce, pritahujete presne tak, abyste vytratili rychlost a najednou vám instruktor pritáhne výrazneji, címž letadlo uvede do stoupání. To by ale letadlo na staženém plynu samozrejme nevydrželo príliš dlouho a prešlo by do pádu. Zde je treba opet potlacit (povolit) a znovu dostat letadlo do nízkého srovnaného letu nad zemí a postupne pritahováním snižovat rychlost.

Zde je na opravu ješte méne casu než pri oprave vysokého podrovnání. O cást rychlosti již totiž letadlo prišlo pri prvním podrovnání a o další cást rychlosti pri stoupání, do kterého letoun uvedl svým zásahem instruktor. Je tedy treba zareagovat skutecne okamžite. V prípade, kdy letadlo vyplave príliš vysoko a má již pomerne malou rychlost, je treba také pridat plyn.

K odskocení letounu dochází následkem pritlacení letounu k zemi ve snaze pristát presne na predem vyhlédnuté místo. Vzhledem k velké rychlosti se ale po dosednutí letoun znovu odpoutá. Oprava se propvádí stejne jako pri vyplavání. Pouze pri odskocení letounu od zeme následkem prosednutí z vetší výšky po srovnání letounu a ztráte rychlosti, ponecháte rídící páku ve stejné poloze a jakmile se letadlo zacne približovat k zemi, plynule, ale energicky pritahujete tak, aby pristálo na hlavní kola.

V žádném prípade by vaše manipulace s rídící pákou pri pristání nemela vyústit v opakované pritahování a povolování (pumpování), které v konecné fázi snad ani nemuže skoncit jinak než nárazem do dráhy pravdepodobne cástí letadla, kterou byste nechteli.

Pri každé oprave chyb, tedy pri vysokém podrovnání, pristání na vysoké rychlosti, odskoku atd., jde vždy jen o to dostat letadlo zpet do situace, kdy pristává správne - tedy letadlo srovnané ve správné výšce, postupným pritahováním snižovat rychlost tak, aby letoun nevyplaval, postupne vytratil rychlost a sám si sednul na hlavní podvozek. Címž ale pristání nekoncí, jak by podotknul muj instruktor. Je treba dál pritahovat, dokud také prídák sám nesedne, pak teprve postupne zacít brzdit a pak v rozumné rychlosti opustit dráhu.

Pokud se pri pristání dostanete do jakýchkoli potíží muže být samozrejme rešením také prerušení pristání a opakování okruhu. Vždy je bezpecnejší si okruh zopakovat, než se pokoušet o pristání za každou cenu! V takovém prípade dávejte pozor na razantní pridávání plynu, které u nekterých letadel muže vést vlivem reakcního momentu vrtule k odtržení proudu na jedné polovine krídla, což by samozrejme zaprícinilo pád po krídle z malé výšky.

Opakovat okruh zvlášt na letišti, které neznáte a kde není dráha podobne dlouhá jako na Ruzyni, není vubec žádná ostuda a nestává se to jen zacátecníkum. Nedávno, když jsem poletovala na Sazené, si zdejší okruh po nezdareném pristání zopakoval jeden britský pilot VLA Evropa, který priletel ve skupine s dalšími ctyrmi letadly na návštevu. A to má dráha na Sazené 1300 metru a netrefit se na ni tedy témer ani nedá. Navíc je zrejmé, že ten pilot musel pred pristáním preletet pulku kontinentu.

Pokračování: "Průvodce leteckým výcvikem" čekají zásadní změny (PLV 32)

Všechny díly: Průvodce leteckým výcvikem

Tento článek je trvale uložen v archívu v sekci: Letecký výcvik

Letecká reklama

1 MIlos  (4. 8. 2008, 0:26)

pri oprave chybnych pristati a opakovania okruhu okrem plynuleho pridania plynu je potrebne aj klapky na vzlet, alebo mozem pokracovat na pristavacich??

2 Marcela  (11. 8. 2008, 12:30)

V případě, že se rozhodnete opakovat vzlet, je v první chvíli nutné přidat plyn na plný tak, abyste zastavil klesání letounu. Přitom ovšem letoun držíte ve vodorovném letu tak, abyste nabíral rychlost. Teprve poté (i když samozřejmě dostatečně zavčas, abyste nepřekročil rychlostní omezení klapek) začnete řešit další kroky - zavřete ohřev karburátoru, klapky potupně po jednotlivých stupních a velice opatrne zavíráte atd. podle příručky jednotlivého typu letounu...

Vložte komentář:

Jméno:
E-mail:
Komentář:
Antispam - opište číslo:
Antispam number
Odesláním příspěvku souhlasíte se zveřejněním IP adresy Vašeho počítače. Dle IP adresy lze Váš počítač identifikovat.

Tip Neorientujete se na těchto stránkách? Podívejte se na seznam všech článků seřazených podle data publikace.

!!! Nechcete aby vám unikl nějaký z našich nových článků? Přečtěte si více o novinkách na e-mail.

Žatecké info provozuje Martin Krupka | Copyright © 2002- 2016 | ISSN 1214-5882 | Piště na: krupka.mar@gmail.com
Žatec | Inzerce Žatec | Práce Žatec | Byty pronájem Žatec | Letní kino Žatec | Dočesná 2015 | Chmelfest
Přístupy celkem: