Mapa webu
    Letectv?z  Flight.cz  V?a.cz  L-39 Výcvikový systém  L-39 - Czech Jet Team  www.plachteni.cz  Letecké filmy 

Letošní Žatecký slet se koná v sobotu 14. června 2014. Akci podporuje královské město Žatec.

Letecký bazar

KOUPÍM: koupím jednomístný, nebo dvoumístný ultralight airbike.

Vstupte do bazaru

Letecká fotogalerie

Ty nejlepší letecké fotografie najdete na stránkách Airplane-pictures.net. Denně nové fotky.

Seznamovací let - přímý let
Průvodce leteckým výcvikem (11)
28. 4. 2004- Marcela Fialková

Letoun Zephyr je díky svým letovým vlastnostem vhodným letounem pro výcvik

Letoun Zephyr je díky svým letovým vlastnostem vhodným letounem pro výcvik

Po více než dvou měsících od zahájení seriálu Průvodce leteckým výcvikem, se dnes poprvé dostaneme k praktickému létání ve škole. Možná se vám to zdá být dlouhá doba, ale ujišťuji vás, že v praxi je ještě mnohem delší. Tedy u většiny budoucích pilotů. Je samozřejmě možné, že se někdo jednou takhle probudí, řekne si, že chce létat, zajde si do letecké školy, odbude si část praxe a během několika dní má také první praktický let. Myslím, že ale tenhle způsob "příchodu k letectví" není úplně běžný.

Většinou lidé dlouho zvažují, zda svou budoucnost s létáním spojí. Jak už jsme zde napsali, je to totiž poměrně časově i finančně náročná zábava. Mě tohle období zvažování trvalo neskutečně dlouho. Během této dlouhé rozhodovací fáze, jsem se z učebnic naučila na vlastní pěst za pomoci kamarádů letců celou teorii. Až když se ukázalo, že na to stačím svou "inteligencí", znovu jsem se ještě celou teorii učila v Letňanech na kurzu, zařídila si radiofoňák a zdravotní způsobilost a teprve pak si vybrala školu a začala létat.

Letoun Zephyr letecké školy Fly For Fun

Letoun Zephyr letecké školy Fly For Fun

Prvním bodem osnovy výcviku je seznamovací let. Ten si nejspíš každý vyzkouší hned několikrát. Poprvé, když ho kamarád nebo někdo za úplatu vezme do letadla a vysvětlí mu základní funkce kormidel a pak mu většinou na přímý let někdy i nějakou tu zatáčku půjčí na chvíli knipl. Takových letů je zřejmě u každého hned několik, než se člověk rozhodne, že bez toho nemůže být a že se tedy do toho pustí také. No a protože studium teorie trvá také nějaký ten pátek, tak i v průběhu teoretického školení zřejmě každý adept létání nějaký ten v podstatě "seznamovací let" zkusí.

No a další seznamovací lety čekají budoucí pilotní žáky při výběru letadla, kterému se chtějí upsat.

Samotný seznamovací let při zahájení výcviku podle osnovy se tak většinou odbude bez zbytečných průtahů. Při něm vám instruktor vysvětlí, kde jsou ovládací prvky konkrétního letadla a základní postupy, které již příště budete dělat sami (i když pod velmi bedlivým dohledem).

Při mém prvním letu jsme tedy do Zápisníku letů pilota žáka zapsali 20 povinných minut na seznamovací let, ale věnovali jsme se při něm rovnou pilotáži přímého letu a později i mírných zatáček. V době, kdy jsem začínala létat výcvik, jsem totiž měla "nalétáno" s různými kamarády instruktory na různých typech asi 15 hodin a bylo by tedy zbytečné 20 placených minut věnovat vyhlížení po kraji.

Zephyr v akci

Zephyr v akci

Přesto je i seznamovací let velmi odlišný od běžného vyhlídkového letu. Poprvé jste to totiž vy, kdo má (jakousi, i když ne úplnou) odpovědnost. Instruktor po vás chce provedení úkonů, které vám předtím předvede a zkrátka není to jen takové polétání pro zábavu, ale "plnění úkolu". Ale na to si musíte zvyknout. Následujících několik desítek hodin létání totiž bude právě takových - instruktor vám zadá úkol a vy ho budete plnit - jako na vojně. Žádná pohodička, kochání se apod.

První skutečný úkol, který se budete učit mnoho následujících hodin je přímý let. Když říkám mnoho hodin, neznamená to, že řadu hodin budete trávit pouze přímým letem. V podstatě každý let až na akrobacii sestává totiž z větší části z přímého letu a tak se přímý let budete učit také při okruzích, později si ho budete opakovat při navigačních letech atd.

Letět přímý let se Zephyrem je pohádka. Letadlo poslouchá přesně pokyny pilota a je radost ho ovládat. Sama jsem měla po první hodině pocit, že s tímto letounem se naučím létat jestli ne míň, tak za pět hodin. Ale dopředu vás upozorním, že vystřízlivění přijde docela brzy:-). Po pár hodinách létání, třeba při nácviku letu po okruhu, si budete myslet, že letět rovně už prostě umíte. Pak ale příjde den se špatnou dohledností a zjistíte, že když nevidíte horizont, máte najednou plné ruce práce s tím udržet letadlo v ustáleném režimu jen podle vária. Takových dní, kdy si uvědomíte, že vlastně neumíte nic, asi přijde hodně. Alespoň já jsem jich už zažila nepočítaně:-)

Z letiště jsem po první skutečné výcvikové hodině odcházela v euforii. A byla to úplně jiná euforie než z prvního letu někde na leteckém dni, a také jiná, než po prvním letu, kdy mě kamarád nechal pilotovat. Poprvé jsem totiž z letiště odjížděla s pocitem, že jsem jaksi součástí toho všeho. Že mám na to nádherné letadlo svým způsobem nárok. Že zkrátka nejsem jen ten obyčejný návštěvník, který si přišel zaplatit vyhlídkový let, ale že sem patřím.

Foto: Fly For Fun, Flying.cz

Pokračování: Můj první let vzducholodí (PLV 12)

Všechny díly: Průvodce leteckým výcvikem

Tento článek je trvale uložen v archívu v sekci: Letecký výcvik

Letecká reklama

Vložte komentář:

Jméno:
E-mail:
Komentář:
Antispam - opište číslo:
Antispam number
Odesláním příspěvku souhlasíte se zveřejněním IP adresy Vašeho počítače. Dle IP adresy lze Váš počítač identifikovat.

Tip Neorientujete se na těchto stránkách? Podívejte se na seznam všech článků seřazených podle data publikace.

!!! Nechcete aby vám unikl nějaký z našich nových článků? Přečtěte si více o novinkách na e-mail.

Žatecké info provozuje Martin Krupka | Copyright © 2002-2013 | ISSN 1214-5882 | Piště na: krupka@martinkrupka.cz
Žatec | Inzerce Žatec | Práce Žatec | Byty pronájem Žatec | Letní kino Žatec | Dočesná 2014 | Chmelfest 2014
Přístupy celkem: