Mapa webu
    Letectv?z  Flight.cz  V?a.cz  L-39 Výcvikový systém  L-39 - Czech Jet Team  www.plachteni.cz  Letecké filmy 

Letošní Žatecký slet se koná v sobotu 14. června 2014. Akci podporuje královské město Žatec.

Letecký bazar

PRODÁM: Prodám na AN-2 dávkovací kotouč hnojiva.

.

Vstupte do bazaru

Letecká fotogalerie

Ty nejlepší letecké fotografie najdete na stránkách Airplane-pictures.net. Denně nové fotky.

Každé přistání je pád
4. 7. 2006- Marie Bortlíková

Každé přistání je pád…z malé výšky. Tedy v ideálním případě. Přiznám se, že umění upadnout na zem z opravdu co nejmenší výšky a pak ještě menší, až té úplně nejmenší, byl problém, který mě trápil od té doby, co jsem se, s instruktorem za zády, pokusila o své první přistání. Tehdy jsem měla za úkol dotknout se země dvěma body zároveň - podvozkovým kolečkem a ostruhou. Později to byla pro změnu dvě podvozková kolečka, ocáskem letadla jsem už do země rýpat nesměla a taky jsem si měla zvyknout na pocit, že přistávám rovně, jestliže mám dojem, že se vzhledem k ploše sunu tak nějak podivně stranou. Ale člověk časem pochopí, že stačí změnit úhel pohledu, pod kterým se na něco obvykle díváte a všechno dostane novou podobu, což určitě neplatí jen pro létání, že? Rozhodně to ale celé zní velmi jednoduše - jenže praxe byla poněkud jiná.

Nevím, jak vy, ale já tedy často a pozorně čtu nebo poslouchám o tom, co se někomu při létání nebo na letišti nepovedlo. Není v tom žádná škodolibost, pouze touha snížit riziko, že někdy zbytečně udělám to samé. A aby to bylo fér, tak si ty své "horší chvilky" taky nenechám pro sebe.

Ve čtvrté zatáčce pravého okruhu

Jak si kdo čtvrtou naletí, tak si sedne...

Začínající pilot je tvor nezřídka velmi snaživý, instruktorům však někdy může připomínat legendárního Švejka. To tehdy, když se - byť v tomto případě v dobré víře - snaží do detailu plnit všechna jejich přání. Úloha číslo 4 osnovy výcviku na kluzácích - jak já se těšila, až budu létat na okruzích a učit se přistávat! A až zjistím, jak to tedy s těmi pády z hrozně malé výšky vlastně je. Jenže na to poznání jsem si měla ještě pěkně dlouho počkat. Mezitím jsem ale poznávala věci jako třeba tu, že není náhoda, když nejlepší přistání jsou ta, kterým nepředcházely boje o rychlost na přiblížení, že rozpočet na přistání vychází nejlépe, když na okruhu letíte tak, abyste plochu nikdy, ale opravdu nikdy neztratili z očí. Taky jsem při jednom zvlášť vysokém podrovnání v kombinaci s poněkud dlouhým rozpočtem zjistila, k čemu je vlastně to naše letiště tak přehnaně dlouhé…Po takovém přistání mi bylo řečeno, ať příště podrovnám výrazně níž, nejlépe tehdy, až budu mít dojem, že už jsem skoro na zemi. Poslušně jsem provedla, co se po mně chtělo, ovšem tentokrát mi bylo nad zemí řízení přebráno zezadu. Po dolétání jsem si k tomuto přistání musela do svého deníčku křivd a ústrků spáchaných na instruktorovi napsat, že podrovnání vycházelo asi metr pod zemí. Jeden pilot aeroklubu, který to tehdy slyšel, se smál, že prý je na letišti první pilot tunelář. Pravda je, že u toho jednoho pokusu o tunelování už zůstalo, ale musím uznat, že každé další přistání bylo a stále je jedinečné, nové, zkoušející soustředěnost. Když ta poleví, projeví se to okamžitě, nezávisle na tom, kolik přistání se předtím povedlo. Vlastně, člověk by si pak nějaký ten tunel docela rád vyhrabal, aby se z letiště tajně vytratil a nikdo ho nespojoval s tím nedůstojným hopkáním po dráze, případně se stopou zmateného hada, zanechanou v trávě po nepříliš povedeném dosednutí a dojezdu.

Krátké finále

...ještě předtím srovná na finále...

Něco vody uplynulo od doby prvních okruhů a já se zase učila přistávat. Tentokrát bylo možno rozpočet více i méně nápadně dolaďovat motorem, ale můj starý problém s tím, jak letadlo nenechat upadnout, jen měkce dosednout, byl zase tady. Vlastně bych spíš mohla napsat, že byl ještě stále tady. Ale řeknu vám, není nad to, narazit při výcviku na rozeného instruktora. Ten totiž nejenže "umí" sám a snaží se to předávat dál, dokáže přesně rozeznat, co vám nejde, ale navíc zvládne najít způsob, jak se s tím poprat, jako by člověku na míru šitý. Prostě vás nenechá létat hodiny s tím, že vám dokola opakuje teorii, kterou už znáte, ale cosi vám ještě chybí, abyste ji uvedli do provozu, nenechá vás létat tak dlouho, až na to "jak" nakonec přijdete sami, ale vymyslí vám cvičení, na kterém brzy pochopíte a vyzkoušíte, co přesně máte udělat, abyste byli s výsledkem oba spokojení.

Rozhodující okamžik - podrovnání

...a včas podrovnávat za něj taky nikdo nebude...no, možná instruktor:)

Instruktoři jsou, myslím, dvojího druhu (jako studené fronty). Ti, kdo vás chtějí naučit létat bezpečně a ti, kdo kromě bezpečnosti požadují víc - co nejdokonaleji provedený let. Které si vyberete, jestli budete mít možnost poznat obojí přístup? Já mám raději instruktory druhého druhu, učení jde s nimi rychleji a je takové intenzivnější :) . Jejich náročnost nutí žáky jít do hloubky věcí, se kterými se setkávají. Jeden takový mi právě pomohl mj. s mým starým dobrým přistávacím problémem - všechno, co k tomu cvičení bylo potřeba, čítalo dost dlouhé letiště (kilometr a víc) a zanedbatelný provoz, aby se někdo nezasvěcený nevyděsil. To pak letadélko přivedete při kratším rozpočtu těsně nad zem hned zkraje dráhy, zkusíte ho posadit, ale nepokládáte na zem příďové kolo (pokud ho máte), hned zase letadlo pustíte do vzduchu, jen kousek nad zem a opakujete přistání bez doteku příďového kolečka. Než se takovými žabími přískoky dostanete na konec plochy, nejspíš se vám aspoň jeden z těch několika pokusů bude opravdu líbit. Fór je v tom, že se po celou dobu pohybujete mezi zemí a místem, kde obvykle začínáte s výdrží a s časem stráveným v tomto prostoru, který se vzhledem k celému oblétnutému okruhu zdá jindy tak krátký a prchavý, se učíte pracovat.

Škoda jen, že pěkné, k letadlu ohleduplné přistání patří mezi záležitosti, o kterých se říká, že vyjdou ze cviku. A tak stačí delší pauza a musíte trénovat hezky znovu. Ale vy budete trénovat. A rádi. Protože kdo se byť jen jednou zlehka přiblížil k dokonalosti něčeho, už se nikdy nesmíří s ničím, co je jí vzdáleno. Nebo máte jiné zkušenosti?

Tento článek je trvale uložen v archívu v sekci: Letecký výcvik

Letecká reklama

Vložte komentář:

Jméno:
E-mail:
Komentář:
Antispam - opište číslo:
Antispam number
Odesláním příspěvku souhlasíte se zveřejněním IP adresy Vašeho počítače. Dle IP adresy lze Váš počítač identifikovat.

Tip Neorientujete se na těchto stránkách? Podívejte se na seznam všech článků seřazených podle data publikace.

!!! Nechcete aby vám unikl nějaký z našich nových článků? Přečtěte si více o novinkách na e-mail.

Žatecké info provozuje Martin Krupka | Copyright © 2002-2013 | ISSN 1214-5882 | Piště na: krupka@martinkrupka.cz
Žatec | Inzerce Žatec | Práce Žatec | Byty pronájem Žatec | Letní kino Žatec | Dočesná 2014 | Chmelfest 2014
Přístupy celkem: